GASK zahájí podzimní sezónu čtyřmi výstavními projekty

Galerie Středočeského kraje zahajuje v září čtyři nové výstavní počiny. První z nich je výstava Muž v pozadí 2012–2015 česko-francouzské malířky Marty Morice. Druhá navazující výstava představí tvorbu konceptuální umělkyně Terezy Brichtové. V druhé vlně se představí projekt Mimo čas art-designové značky PRASKLO, která v prostoru Whitebox představí site-specific instalace váz a objektů z odpadového skla. A posledním zářijovým počinem bude výstava Základní vzdělání Kryštofa Netolického, reprezentující mimoakademickou brněnskou výtvarnou scénu.

Expozice Muž v pozadí 2012–2015 se ohlíží za dobou, do níž se česko-francouzská malířka Marta Morice zcela ponořila, aby odtud vyzvedla a do komiksové podoby převedla výjimečný příběh svého prastrýce dr. Miroslava Polreicha. Ten v období tzv. studené války působil jako československý diplomat a zpravodajec v USA. Marta Morice na základě jeho vyprávění, dobových fotografií a vlastního bádání v archivech StB sestavila komiks Rozvědčík, jejž roku 2017 vydalo nakladatelství Argo.

Výstava v GASK prezentuje originály tohoto komiksu a díky tomu umožňuje až intimní pohled do autorčina literárně-grafického díla. Zároveň představuje její volnou tvorbu, konkrétně velkoformátové akvarely z cyklů Partner panter a Femme – animal, inspirovaných myšlenkami psychoanalytika Jacquesa Lacana a vznikajících ve stejném časovém období jako Rozvědčík

Foto: Marta Morice – Muž v pozadí 2012–2015

Divák je tak konfrontován se dvěma zdánlivě nesouvisejícími uměleckými přístupy, které jsou však ve skutečnosti dokladem o podvědomém prolínání a interferenci. Součástí výstavy je rovněž malá ukázka toho, jakým směrem se Marta Morice ve své práci ubírá dnes. Výstava, jejíž kurátorkou je Veronika Marešová, potrvá do 12. ledna 2025

Výstava TEREZA A GIARDINO představí malířskou tvorbu mikulovské rodačky Terezy Brichtové, která absolvovala Ateliér konceptuálních a intermediálních tendencí u prof. Adély Matasové na UMPRUM v Praze. Soubor vystavených velkoformátových akvarelů se pojí s devítiměsíčním konceptem, v jehož průběhu autorka vytváří úplně novou zahradu, tak aby splňovala aspekty užitku, trvanlivosti a krásy. Tato zahrada nebude botanická, ale metaforická, pracující se vzpomínkami a symboly.

Tereza Brichtová – Tereza a Giardino
Foto: Tereza Brichtová – Tereza a Giardino

Foto: Tereza Brichtová – TEREZA A GIARDINO

Sama autorka výstižně umělecký proces komentuje slovy: „Moje práce je sledování a záznam mé touhy po skutečně vlastním zázemí. Téměř denní skici mého podvědomí odrážejí dobré i špatné vzpomínky. Vše stylizuji do formy vizuálního herbáře prožitých i neprožitých (vysněných) zkušeností. Rostliny a květiny jsou pro mě naprosto přímočarými symboly: ztráty, bolesti, lásky, nemoci, samoty, ale i radosti…“

Časosběrná rovina výstavy bude doplněna o skici kresebné, malířské a deníkové, dokumentující roční proces tvorby.  Vznik devíti velkoformátových akvarelů kopíruje v reálném čase zahradnický kalendář (leden–září 2024) a poslední z těchto děl vytvořených pro výstavu bude instalováno 19. října 2024 v rámci komentované prohlídky s autorkou. Kurátorky tohoto počinu jsou Veronika Marešová a Marcela Straková. 

Mezi další výstavní projekt, který GASK na podzim představí, patří i výstava Mimo čas, jež navrací užitnou i estetickou funkci vyřazeným skleněným předmětům, které v dialogu s opracovaným betonem dostávají novou příležitost. Vše se děje tradičně, „po staru“, bez použití počítačových 3D technologií. To dodává předmětům od  art-designové značky PRASKLO, za kterou stojí  Petra Švejdarová a Klára Vaculíková, energii čehosi pradávného až archaického a otevírá prostor pro základní emoce a instinkty.

Foto: PRASKLO – Mimo čas

Projekt Mimo čas je prezentován prostřednictvím zemité site-specific instalace, inspirované nejen přírodou, ale též architektonickým brutalismem. Některé jejich vázy staví na kráse minimalismu, většinou však převažují tvary cíleně nedokonalé až organické, jako odkaz k primitivnímu původu kamene. Výstava v GASK, jejíž kurátorkou je Veronika Marešová, potrvá do 2. února 2025

Podzimního uvedení v GASK se dočká i výstava s názvem Základní vzdělání. Ta vnáší do prostředí jezuitské koleje nevšedním způsobem téma všedního světa. Za projektem stojí Kryštof Netolický, který se věnuje street-artu a dlouhodobě pracuje na sérii muralů, obrazů a kreseb s výjevy z bláznivého světa plného různých bytostí a zvířat. Než svoji pozornost zaměřil na malbu obrazů, dlouho se věnoval graffiti, které považoval za platformu komunikace s lidmi pohybujícími se ve veřejném prostoru s cílem vytrhnout je ze zaběhlého stereotypu.

Foto: Kryštof Netolický – Základní vzdělání

Tento svůj zájem pak přetransformoval do pláten, která představí na výstavě v GASK. Líčí v nich především život ulice či jiné výjevy ze života městského člověka, a často přitom čerpá z osobní zkušenosti z oblasti brněnského Cejlu. Kurátorkou tohoto galerijního počinu, který potrvá do 2. února 2025 je Adriana Primusová. 

Vernisáže výstav Muž v pozadí 2012–2015 a TEREZA A GIARDINO se budou konat v sobotu 7. září. Vernisáže druhé vlny, výstav Mimo čas a Základní vzdělání, se uskuteční v sobotu 21. září.

Ke všem výstavám jsou připravené doprovodné a vzdělávací programy. Výstavy doprovází sběratelské série grafických listů umělkyň a limitovaná edice sklenic Terezy Brichtové vytvořené pro GASK shop. Více informací naleznete přímo na stránkách GASK.

Foto: archiv GASk



Ze stejné rubriky

Všechny
1 z 3