Umělecké dílo a obydlí v jednom. Na novou asambláž Hudební sursum zve Kristkův dům v Brně
Šestasedmdesátiletý výtvarník Lubo Kristek, který z Československa emigroval v roce 1968 a do vlasti se vrátil po sametové revoluci, s oblibou tvoří asambláže a pořádá happeningy. Známý je i v zahraničí, vystavoval mimo jiné v Kanadě, USA, Itálii či Německu.
V minulosti na sebe upozornil asamblážemi Metastanice zanechaných tónů (1975-6), u které se nechal inspirovat setkáním se Salvadorem Dalím, Odhlučněná estetika luxusna (1976), která je složena z pastí s návnadou v podobě perleťové růže, nebo Na smetišti časů (1994) vytvořenou z kovového šrotu a klavírních klapek.
Lubo Kristek, Metastanice zanechaných tónů (1975-6). Foto: archiv VÚKU
Některé asambláže mohli dříve zájemci vidět přímo během procesu jejich vzniku, v rámci happeningu Kristek představil třeba dílo Requiem za mobilní telefony. Sérii happeningů uspořádal po svém návratu z exilu v Podhradí nad Dyjí, kde dnes tamější Zámeček Lubo zdobí autorův klavír balancující na špičce střechy na jedné noze.
Autor se mimo jiné zabývá relativitou, kterou zakomponoval právě do svého brněnského domu, jehož součástí je funkční stroj času se Sisyfem na minutové ručičce. Dominantu budovy tvoří obrovské ruce, které v dlaních chrání živý strom, čímž Kristek odkazuje na vztah k přírodě.
V Kristkově domě se zračí jeho celoživotní vize o spojování zdánlivě nesourodých materiálů a o rozpouštění hranice mezi životem a uměním. Nejnovější umělcovu asambláž pojmenovanou Hudební sursum zde návštěvníci spatří během soboty 9. listopadu, její finální podobu odhalí zdejší starosta městské části Martin Maleček v 16 hodin. Objekt bude poté bezplatně otevřen během následujících tří hodin.
Foto: archiv VÚKU